Artrose en voeding

Er wordt steeds meer bekend over het effect van voeding op gewrichtsklachten. Bepaalde voeding lijkt voor sommige mensen een positief effect op hun met gewrichtsklachten te hebben. Terwijl andere voeding de klachten juist lijkt te verergeren.

Tips voor gezonde voeding bij artrose

Voor het effect van je voeding op knieartrose is (nog) geen wetenschappelijk bewijs. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat gezonde voeding belangrijk is! Maar wat is nu eigenlijk gezond qua voeding?

De schijf van vijfDe schijf van 5

Probeer te eten volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Die schijf heeft vijf vakken. In elk vak staan andere type producten, bijvoorbeeld groente en fruit, smeer- en bereidingsvetten, vis, vlees, eieren, zuivel, brood, aardappelen en dranken.

Eet elke dag een bepaalde hoeveelheid uit elk vak. Je hoeft niet meteen je hele eetpatroon om te gooien als je dat niet wilt. Begin bijvoorbeeld met het eten van een extra stuk fruit of zet een keer per week vis op het menu. Kies minder vaak voor producten die niet op de Schijf van Vijf staan of vervang ze door een gezondere variant. Ruil bijvoorbeeld je dagelijkse witte boterham in voor een volkoren variant.  Hoeveel je mag eten verschilt per persoon en hangt bijvoorbeeld af van je leeftijd. Varieer ook binnen de vakken en kies niet elke dag voor spinazie, maar eet een keer wortelen en wissel aardappelen af met

Hulp van een diëtiste

Wil je vanwege klachten iets in je voeding veranderen? Of heb je twijfels of je wel gezond genoeg eet? De diëtist(e) is bij uitstek de deskundige om je te helpen op het gebied van voeding en gezondheid. Ze zorgt ervoor dat je je beter voelt en dat je behandeling beter aanslaat. De diëtist(e) werkt samen met je arts om ervoor te zorgen dat je de juiste voeding krijgt en daarmee is afgestemd op je aandoening, je behandeling én natuurlijk ook je persoonlijke voorkeuren. Op de site Dieet Dit Dieet Dat van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten vind je makkelijk een betrouwbare diëtist(e) bij jou in de buurt.

Voedingssupplementen

Sommige mensen kiezen naast hun dagelijkse voeding voor een extra aanvulling in de vorm van voedingssupplementen. Zij hebben baat bij het gebruik van bepaalde kruiden, vitaminen en mineralen. Overleg met je huisarts of diëtist(e) voor je hiermee begint.

Diëten

Sommige diëten, zoals het mediterraan dieet, zouden iets tegen je klachten kunnen doen. Overleg met je (huis)arts als je een bepaald dieet wilt proberen. En let erop dat je geen belangrijke voedingsmiddelen weglaat!

Kort een aantal tips op een rijtje:

  • Drink geen of weinig alcohol
  • Niet roken
  • Zorg dat je voldoende drinkt: (mineraal)water, koffie en thee (zonder suiker of melk)
  • Zorg dat je gezond en gevarieerd eet
  • Iedere dag 250 gram groente
  • Iedere dag 2 porties (200 gram) fruit
  • Eet 2 keer per week (vette) vis
  • Zorg voor voldoende calcium
  • Let op je gewicht: eet niet te veel, zorg dat je voldoende beweegt
  • Zuivelproducten, eieren, vlees en suiker staan erom bekend bij sommige artrosepatiënten de gewrichtsklachten te verergeren. Wees hier behoudend mee bij klachten.
  • Beweeg voldoende

Lees ook:

Chronische ziekten behandelen met voeding

Gewrichten en voeding – Dr. Gert Schuitemaker

 

Geraadpleegde bron: Reumafonds

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *