Pijn en bewegen

Bewegen en artrose

Pijn en bewegen: herken je dat: je zou wel willen bewegen, want je weet dat het goed voor je is. Maar het doet pijn en daarom doe je het niet of te weinig. Met als gevolg dat je nog stijver en zwaarder wordt en meer pijn hebt.

Geef niet op!

Mark: “Ik kon hooguit een halfuur tennissen, omdat ik zoveel vocht in mijn knie had. De dagen daarna kon ik bijna niks. Buigen en strekken was lastig waardoor zelfs hurken of traplopen niet ging.” Het is een logische gedachte dat je stopt met bewegen als het pijn doet. Maar wie stil zit, heeft een grotere kans op overgewicht. Dat kan je pijnklachten verergeren. Hoe moeilijk het soms ook is, probeer in beweging te blijven. Alle kleine beetjes helpen. Dus begin desnoods met vijf minuten en bouw dat langzaam op tot minimaal een half uur per dag. Neem tussendoor rust als dat nodig is. Zes keer vijf minuten bewegen, is ook een half uur! Ga niet over je grenzen heen, dan raak je nog verder van huis. Het dragen van schoenen met schokabsorberende zolen kan helpen, net als het dragen van een kniebrace. Er zijn braces waarmee je kunt sporten. De vijfenvijftigjarige Kees heeft daar ervaring mee. “Vanwege artrose in mijn kniegewricht moest ik stoppen met volleyballen. Dankzij mijn brace heb ik veel minder druk op mijn knie en blijf ik in beweging.”

Met een maatje sporten

Voor veel mensen met knieartrose gaan lichte bewegingen, zoals zwemmen en fietsen vaak beter, dan wandelen, hardlopen of tennissen. Let er bij het fietsen op dat je niet in een te zware versnelling rijdt om overbelasting te voorkomen. Pas je bewegingen aan je pijn aan. Wat vooral helpt, is iets doen dat je leuk vindt, zoals Mark die daarom koos voor een operatie. “Ik zag niet op tegen de operatie. Ik keek er zelfs naar uit. Na vier maanden kon ik bijna alles weer, behalve intensief sporten. Zodra de dokter me daar groen licht voor geeft, ga ik tennissen.” Samen met een maatje bewegen kan een goede stok achter de deur zijn om van de bank af te komen. Sporten in groepsverband geeft je de mogelijkheid om ervaringen met anderen te delen en tips uit te wisselen.

Voeding

  • Overtollig gewicht kost veel energie. Je sjouwt die extra kilo ́s altijd mee waardoor je sneller moe wordt en bewegen moeilijker wordt. Overgewicht is erg belastend voor je gewrichten. Wat je eet en drinkt heeft veel invloed op je gewicht. Een aantal tips:
  • Eet minder grote porties
  • Kies voor magere producten
  • Drink water, thee of magere melkdranken in plaats van volle melkdranken, limonade, sappen of light producten
  • Kies voor tussendoortjes met weinig calorieën, zoals fruit, rauwkost of rijstwafel
  • Volg geen crashdieet, maar probeer je eetgewoonten voor langere tijd te veranderen, zodat je het volhoudt
  • Probeer genoeg te bewegen
 

2 gedachten over “Pijn en bewegen

  • 5 november 2018 om 16:24
    Permalink

    Ik heb een vraag: ik heb last van mijn knieën. Tot in September deed ik veel aan artistiek rolschaatsen. Zonder probleem. Ik heb een verkeerde beweging gedaan bij het opheffen van een doos, en toen heel even pijn gehad in mijn linker knie. Sindsdien heb ik constant pijn, meestal met ochtenstijfheid in mijn knie: in mijn linker/rechterknie/rechter heup. Strekken kan volledig, plooien ook, en fysio & 2 huisdokters en orthophedist hebben ook al gekeken: het zijn ‘vage knieklachten’ zoals ze zeggen. Zo frustrerend. Ik kan nog wel een beetje rolschaatsen maar slechts 15 minuten en heel lichtjes. Ervoor 1 1/2 uur tot 2 uur . Volgende week een MRI van mijn links knie en dan weer naar de orthopedist. Ik heb al een kuur van 5 dagen ibobrufen gedaan, en ook een kuur van 5 dagen Diclofenac.

    Vraagje: mag je eigenlijk gewoon doorsporten (artistiek rolschaatsen zonder sprongen natuurlijk)? volgens mijn huisdokter & orthopedist wel, maar ja: als het niet gaat. Ik heb het hele internet al afgezocht zonder resultaat.

     
    Beantwoorden
    • 6 november 2018 om 08:41
      Permalink

      Hi Geert,

      Wat vervelend dat je last hebt van je knieën!
      Wanneer je huisdokter en orthopedist zeggen dat het mag, zou ik op hun oordeel vertrouwen.
      Daarbij blijft het wel belangrijk dat je het opbouwt (dus wellicht een aantal weken 10 minuten en daarna langer) en je knieën niet overbelast.
      Je geeft aan dat je toch nog wat pijn houdt; wellicht kan een kniebrace helpen voor wat extra steun in je knie dat je het langer vol kan houden?

      Veel succes gewenst!

      Groetjes Yvet

       
      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *