Elke dag een half uur actief bewegen!

Wanneer je ergens last van hebt, is het vaak een logische en verstandige keuze om rust te houden. Wanneer je last hebt van gewrichtspijn, zoals knieartrose, geldt juist het tegenovergestelde advies: voldoende bewegen!

Met sterkere spieren minder pijn

Door ervoor te zorgen dat je voldoende beweegt, help je voorkomen dat artrose zich verder ontwikkelt in de gewrichten. De (aangetaste) gewrichten worden door beweging extra beschermt, omdat je ervoor zorgt dat de spieren eromheen sterker worden en soepel blijven. Sterkere spieren geven je daarnaast meer steun en hierdoor neemt de pijn af. Beweging zorgt daarnaast ook dat het kraakbeen gevoed wordt (lees meer over het sponseffect), waardoor je gewrichten soepeler bewegen en je meer controle krijgt over de bewegingen die je met de gewrichten maakt.

fietsen en artrose

Een half uur per dag

Het is belangrijk dat je een minimaal een half uur per dag actief beweegt door te wandelen, fietsen of zwemmen. Met deze sporten belast je je knie namelijk regelmatig (en niet plotseling). Daarnaast kun je dagelijks oefeningen doen. Zo zorg je ervoor dat je kniegewricht zo soepel mogelijk kan blijven bewegen, de spieren om je knie sterker worden en je inspanning langer kunt volhouden.

Rustig opbouwen

Begin nu niet meteen een half uur te bewegen, maar bouw het rustig op. Begin bijvoorbeeld met 10 minuten wandelen per dag en voeg daar elke week 5 minuten aan toe. Daarnaast kun je het half uur bewegen per dag ook verspreiden over de hele dag: bijvoorbeeld 10 minuten fietsen en 20 minuten wandelen of 2 keer per dag 15 minuten wandelen. Je hebt tussendoor dan ook de tijd om  je rust te pakken!

Tips om verantwoord te bewegen

  • Kies een activiteit of sport die je leuk vindt en die bij je past.
  • Voorkom te zware belasting! Bescherm daarom je gewrichten hoe dan ook tegen artrose.
  • Vermijd tocht, vocht en kou; houd de aangedane gewrichten goed warm.
  • Probeer op iedere dag van de week voldoende te bewegen.
  • Pak je rust als het te inspannend wordt.
  • Raadpleeg een arts of fysiotherapeut als je meer klachten van je knie krijgt of wanneer je slechter kunt bewegen.
  • Als je tijdens of na afloop van bewegen pijn voelt, neem eerst rust en ga over op lichtere oefeningen.
  • Let erop dat je beweeghouding correct is. Neem bij twijfel contact met je huisarts of fysiotherapeut op.

 

Geraadpleegde bron: Artrosezorg

 

3 gedachten over “Elke dag een half uur actief bewegen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *