Mindfulness: anders met pijn omgaan

Ben jij al bekend met mindfulness? Het kan je helpen om anders om te gaan met artrosepijn.

Primaire pijn

Door beoefening van mindfulness kun je leren om de primaire lichamelijke pijn te aanvaarden en er geen extra lijden (secundaire pijn) aan toe te voegen. De primaire pijn is het feitelijke en onprettige gevoel in je lichaam. Bij chronische pijn is dit onprettige gevoel altijd aanwezig.

 

Secundaire pijn

De secundaire pijn omvat emoties als angst, kwaadheid, verdriet en frustraties als gevolg van de pijn. Je kent deze emoties vast wel als je weer even helemaal gehad hebt met de pijn. Secundaire pijn omvat de extra spanning die vaak ontstaat rondom het pijnlijke gebied; het omvat negatieve gedachten over de pijn. Door je manier van omgaan met de pijn te veranderen, ontwikkel je een groter mentaal evenwicht en meer veerkracht in moeilijke momenten. Je krijgt weer grip op je leven en de toekomst met artrose.

 

WeideKijken naar mogelijkheden

Via mindfulness leer je opnieuw naar je mogelijkheden te kijken, ondanks je beperkingen. Mindfulness neemt de lichamelijke pijn op zich niet weg en is ook geen vervanging voor medicatie. Het helpt je wel om op een andere manier om te gaan met de pijn, om de pijn een plaats te geven in je leven. Het helpt je om de pijn op een andere manier te beleven en zo te verzachten waar mogelijk.

Uit wetenschappelijk onderzoek onder mensen met chronische pijn werden na beoefening van mindfulness opmerkelijke verminderingen van pijnintensiteit en van angst gevonden en een vergroting van fysiek welbevinden.

 

Geraadpleegde bron

Praktijk de Berg

 

 

2 gedachten over “Mindfulness: anders met pijn omgaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *