Verplicht naar buiten voor vitamine D

Vitamine D is erg belangrijk voor gezonde botten en spieren. Ook heeft vitamine D een mogelijk ontstekingsremmende werking bij artrose (dit is nog niet voldoende wetenschappelijk bewezen). Omgekeerd is het ook vaak zo dat mensen met een vorm van reuma een tekort aan vitamine D tonen in het bloed.

Zonlicht belangrijk

Wanneer de zon op je huid schijnt, wordt er in je huid direct vitamine D gemaakt. Wanneer je huid geleidelijk bruin wordt, remt dat de aanmaak van vitamine D. In een land met weinig zon of waar mensen veel kleding dragen door kou zullen donkere mensen sneller een gebrek aan vitamine D hebben. Bij oudere mensen kan de huid wat minder goed vitamine D aanmaken.

In het algemeen geldt dat naar buiten gaan voor iedereen goed is. En je krijgt er ook nog een goed humeur van! Lekker naar buiten dus vandaag.

Voeding

Er zit ook vitamine D in voeding, bijvoorbeeld in vette vis zoals zalm, in levertraan en in mindere mate in kaas, eieren en rundvlees. Er wordt ook vitamine D toegevoegd aan margarines en halvarines. En het zit soms ook in de vetten die je gebruikt bij het bakken en braden.

Omdat er in voeding uiteindelijk toch maar weinig vitamine D zit, blijft het belangrijk om dagelijks buiten te komen. Geen straf met dit mooie weer. Let op: de aanmaak van vitamine D door zonlicht werkt alleen maar op een onbedekte huid, dus zonder kleding of sunblockers.

Hoe krijg ik voldoende vitamine D?

Iemand die gezond eet en regelmatig overdag buiten is, heeft al gauw voldoende vitamine D. Mensen die dagelijks extra vitamine D kunnen gebruiken:

·      Kinderen jonger dan 4 jaar
·      Volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar met een donkere huidskleur
·      Volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar die onvoldoende buiten komen
·      Mensen die buiten altijd volledige bedekking dragen (sluiers, burka’s)
·      Vrouwen vanaf 50 jaar (na de overgang)
·      Mannen vanaf 70 jaar

Zij kunnen 10 microgram vitamine D per dag nemen. Kijk goed op de verpakking hoeveel je moet nemen. Er zijn bijvoorbeeld tabletten van 5 microgram en druppels van 1 microgram. Informeer ook eens bij je huisarts of hij denkt dat je extra vitamine D nodig hebt in de vorm van een supplement.

Meer informatie over vitamine D vind je op de site van het Voedingscentrum.

Geniet vooral van het mooie weer, goed voor je lijf en je humeur!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *