Gewrichtspijn verminderen door te fietsen

Bewegen is goed voor je. Dat weten we. En fietsen levert voor mensen met knieartrose meestal de minste gewrichtspijn op. Je bent dan lekker actief bezig zonder je kniegewricht te belasten. Het is heel simpel, wanneer je aan het fietsen bent, hoeven je benen je gewicht niet te dragen.

Artsen en fysiotherapeuten adviseren mensen met artrose ook om de fiets te pakken. Je verstrekt hiermee de spieren, pezen en banden rond je knie en je verbetert je conditie. En je krijgt meer vertrouwen in jezelf en je lichaam.

Trots op spierpijn

Het advies is om iedere dag een half uur te bewegen. Het duurt eventjes voordat je het effect van dagelijks bewegen begint te merken. Maar hou vol, bewegen is echt een uitstekend middel om gewrichtspijn te verminderen.

Luister goed naar je lichaam. Spierpijn na bewegen is goed, gewrichtspijn niet. Je herkent gewrichtspijn door een stekend gevoel. Spierpijn geeft eerder een verzuurd gevoel. Spierpijn is een teken dat je beenspieren sterker aan het worden zijn en daar profiteert je kniegewricht dus van. Op spierpijn mag je dus gewoon trots zijn!

Overbelasten van je lichaam moet je natuurlijk niet doen. Stel je bewegen op dit moment uit omdat je bang bent voor overbelasting en nog meer pijn? Bespreek dan met je huisarts of fysiotherapeut wat voor jou goed zou zijn. Maar laat je twijfel nooit een reden zijn om niet te beginnen met regelmatig bewegen.

De allermooiste fietsroutes

En gelukkig zitten we midden in de lente, het fietsseizoen bij uitstek. Nederland staat in volle bloei. De allermooiste fietsroutes van Nederland vind je op de website van Natuurmonumenten.

Geniet van het gevoel van bewegen en de mooie omgeving, trakteer jezelf onderweg op een ijsje en wees trots op jezelf!

 

2 gedachten over “Gewrichtspijn verminderen door te fietsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *