9 tips bij aanhoudende vermoeidheid

Veel mensen met artrose hebben last van vermoeidheid. En dat kan soms helaas extreme vormen aannemen. De ene dag kun je van alles en de volgende dag bijna niks. Deze vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. Het kan ontstaan door de medicatie die je gebruikt, een slechte nachtrust (door weer eens wakker liggen van de pijn) of doordat je minder beweegt. En natuurlijk kost iedere beweging je extra veel energie door de aantasting van je kniegewricht. Lees hier over vermoeidheid door artrose en wat je eraan kunt doen.

 

Het belang van goed slapen

Iedereen is weleens moe. Moeheid kun je zien als een gebrek aan energie. Wat je zou willen doen of moeten doen, dat lukt niet meer vanzelf. Bewegen, denken, praten, het gaat allemaal lastiger door de vermoeidheid. Eigenlijk wil je het liefst alleen maar slapen.

Slaap is heel belangrijk voor je gezondheid. Je lichaam en geest hebben slaap hard nodig om te herstellen en te ontspannen.

Goed om te weten over slaap

  • Het varieert per persoon hoe lang het duurt om in te slapen. Voor sommigen is dat al na 5 minuten, anderen hebben een half uur nodig.
  • Niet ieder mens heeft 8 uur slaap nodig. De een slaapt 10 uur per nacht, een ander heeft aan 6 uur al genoeg. Vooral ouderen slapen minder diep en korter. Dit hoort gewoon bij de leeftijd.
  • Af en toe wakker worden is normaal, vooral tegen de ochtend.
  • Het kan geen kwaad als je af en toe te weinig slaapt. Wanneer je je overdag redelijk fit voelt, dan rust je toch voldoende uit.

Problemen met slapen?

Ben je altijd maar moe en verstoort dat je dagelijkse leven? Dan is je vermoeidheid een probleem aan het worden. Bijna de helft van de mensen met een reumatische aandoening, zoals artrose, krijgt met serieuze vermoeidheid te maken. En dat kan zorgen voor psychische en lichamelijke klachten.

Er is geen duidelijk verband tussen de ernst van je lichamelijke klachten en de mate van je vermoeidheid. Als de vermoeidheid eenmaal aanwezig is, dan zijn het vaak verschillende factoren die ertoe leiden dat je vermoeidheid aanhoudt:

  • Misschien vraag je te veel of te weinig van jezelf. Het is na de diagnose belangrijk dat je een nieuwe balans vindt in je dagelijkse activiteiten.
  • Pijn of beperkingen zijn echte energievreters. Misschien houden deze je vermoeidheid in stand.
  • Ben je lichamelijk minder actief door je klachten? Dit versterkt dit de moeheid misschien juist. Voldoende lichaamsbeweging kan namelijk een positief effect hebben op je vermoeidheid.
  • Wat je gedachten en gevoelens over de vermoeidheid zijn, kan bijdragen aan het in stand houden van de vermoeidheid. Frustraties over je vermoeidheid zorgen alleen maar voor nog minder energie.

9 Tips voor beter slapen

Pijn kan zorgen voor een slechte nachtrust, daar schreven we eerder al over. Maar daarnaast heb je misschien bepaalde gewoontes die de slapeloosheid in stand houden. Probeer die gewoontes te veranderen zodat je beter kunt slapen. Wat kun je doen?

1. Beweeg elke dag genoeg. Dan is bij het slapengaan niet alleen je geest moe, maar ook je lichaam. En het helpt om te ontspannen. Overdag of in het begin van de avond zijn de beste tijdstippen voor lichaamsbeweging.

2. Gebruik ‘s avonds geen koffie of andere middelen met cafeïne, geen sterke thee en drink geen alcohol om in te slapen.

3. Eet gezond. Kies vooral volkoren producten, groenten, fruit, noten en vis, maar neem 2 tot 3 uur voor het slapen geen vast voedsel meer.

4. Vermijd vanaf een uur voor het slapengaan licht van tv, tablet, smartphone of computer.

5. Gebruik oordopjes wanneer je last hebt van geluiden om je heen (een snurkende partner bijvoorbeeld).

6. Zorg voor een donkere slaapkamer met een goed bed en een fijn klimaat: een rustige ruimte, beter iets te koel dan te warm met goede ventilatie en een niet te droge lucht.

7. Probeer in een vast slaapritme te komen met vaste slaaptijden. Ga steeds rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.

8. Lukt het slapen na een half uurtje niet? Pak een boek of luister naar rustgevende muziek. Sta de volgende dag toch weer op hetzelfde tijdstip op. In het begin ben je misschien moe, maar uiteindelijk kom je in een beter slaapritme.

9. Ademhalings- of ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen om je beter te ontspannen. Deze zijn vaak gebaseerd op yoga, meditatie en mindfulness. De mindfulness app van VGZ bevat goede oefeningen om thuis te gebruiken.

Helpen deze tips niet? Bespreek het gebrek aan slaap en je vermoeidheidsklachten dan met je huisarts. We wensen je een goede nachtrust!

 

Geraadpleegde bronnen: Reumafonds en Thuisarts.nl

 

 

Eén gedachte over “9 tips bij aanhoudende vermoeidheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *