Eigenwaarde & knieartrose: 4 tips om je eigenwaarde te vergroten

Het krijgen van knieartrose is ingrijpend. Knieartrose is een chronische ziekte en in combinatie met de pijn kan het een grote impact hebben op je lichaam, maar óók op je sociale leven en emoties. Het kost vaak even tijd om een nieuwe routine te vinden en je gevoel van eigenwaarde wordt flink op de proef gesteld bij al die veranderingen. Daarom hebben we vier tips op een rijtje gezet om je gevoel van eigenwaarde te vergroten!

Lees ook: ‘Diagnose knieartrose: wat doet dat met je?’

1. Onthoud: jij bent niet je omstandigheden

Elk mens dat wordt geboren is evenveel waard. Je omstandigheden veranderen niets aan deze kernwaarde. Toch denken veel mensen dat de omstandigheden in hun leven bepalen wie ze zijn als persoon. In negatieve omstandigheden daalt hun eigenwaarde. Ze hebben gedachten als:

  • Ik ben mijn baan kwijt, dus ik ben een sukkel.
  • Op dieet en toch een chocoladereep gegeten, dus ik ben geen doorzetter.

Komt deze manier van denken je bekend voor? Stop er dan onmiddellijk mee! Want hoe je omstandigheden er ook uitzien, je bent altijd evenveel waard als ieder ander.

De gedachte dat we minder waard zouden zijn dan een ander is een valse overtuiging die we onszelf in de loop der jaren aanleren en verslavend is om in te blijven hangen. Leer jezelf deze gevaarlijke overtuiging af door eerlijk naar jezelf te kijken. Wat heb je allemaal meegemaakt? En hoe verbind je deze gebeurtenissen met hoe je over jezelf denkt? Behandel jezelf voortaan als een goede vriend en toon mededogen voor jezelf. Er zijn altijd dingen in het leven die we niet onder controle hebben. Laat je eigenwaarde hier niet van afhangen.

Leestip: Brené Brown – De moed van imperfectie

2. Word je bewust van je gedachten

Een bekende uitspraak van Dr. Phil is “You can’t change what you don’t acknowledge.” Het is misschien een cliché, maar net als in elk cliché zit ook hierin een kern van waarheid. Simpel gezegd: je kan niets veranderen als je niet erkent dat er iets móet veranderen. Het is daarom belangrijk om je bewust te worden van je negatieve gedachten. Door dit bewustzijn wordt het mogelijk om afstand te nemen van je gedachten. Zo voorkom je dat je er daadwerkelijk in gaat geloven!

Merk je dat er een negatieve gedachte over jezelf in je opkomt? Signaleer voorzichtig wat er gebeurt en herinner jezelf eraan dat dit geen feit is maar ‘slechts’ een gedachte. Mindfulness is een goede manier om je bewust te worden van je gedachten zonder er een oordeel aan te koppelen en bijvoorbeeld om anders om te gaan met je kniepijn.

Leestip: Mark Williams & Danny Penman – Mindfulness – een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld

3. Acceptatie

Accepteer je knieartrose. Een chronische aandoening ben je niet, maar heb je want het beïnvloedt je leven. Het is daarom belangrijk dat je leert om te gaan met je knieartrose. Zie het als een eigenschap en niet als beperking van jezelf. Het is zo en hard gezegd (helaas): Je dient er mee te leven! Bijvoorbeeld: Het afzeggen van een afspraak, omdat je last hebt van je knieartrose en het eigenlijk beter is om rust te pakken, kan voor stress zorgen omdat je een afspraak af moet zeggen. Accepteer dat dit nodig is om om te gaan met je knieartrose. Je kan het niet veranderen en daar je energie aan besteden is verspilde moeite. Stel realistische doelen voor jezelf en – hoe lastig soms ook – richt je op wat je nog wel kunt!

LeestipJanet Bouwmeester – Ziekelijk gelukkig – positief leven met een chronische ziekte

4. Haal het allerbeste uit jezelf!

“Iedereen is een genie. Maar als je een vis beoordeelt op zijn vaardigheid om in bomen te klimmen zal hij zichzelf zijn hele leven als mislukkeling beschouwen.” De woorden van Albert Einstein, en daarin had hij natuurlijk helemaal gelijk! We hebben allemaal onze sterke en minder sterke punten. Welke kwaliteiten je ook hebt, het zegt niks over je kernwaarde. Zoek uit wat je sterke punten zijn en welk gevoel van zelfvertrouwen ze bij je losmaken. Veel mensen zijn er goed in om zichzelf omlaag te halen door hun minder sterke punten te benoemen. Het is echter veel zinvoller om jezelf eraan te herinneren wat jou zo geweldig maakt! Dit geeft je een veel realistischer beeld van jezelf. Dus: wat maakt jou fantastisch en uniek?

Leestip: Berthold Gunster – Ja-maar… Omdenken

 

Wij zijn heel benieuwd naar jouw ervaring met eigenwaarde en de manier waarop je er mee omgaat. Laat het ons weten!

 

Kom je er zelf niet uit? Twijfel niet en ga naar je huisarts of behandelaar om dit te bespreken. Professionele hulp is absoluut niets om je voor te schamen en kan een groot verschil maken in je leven!  

 

2 gedachten over “Eigenwaarde & knieartrose: 4 tips om je eigenwaarde te vergroten

  • 1 maart 2018 om 17:47
    Permalink

    Knie artrose is heel,pijnlijk, maar pijn kun je geestelijk blokken. Ik heb artrose in beide knieën, twee plaatsen in de rug, en enkels. En ik sta prettig gestoord, en gezellig in het leven. Door omstandigheden maak ik vanaf December geen gebruik meer van mtx. Was even uit het veld geslagen. Maar het gaat nu weer beter. Het is zo het is, acceptatie gaat de ene dag beter, dan de andere. Als je nog vrij jong bent in mijn geval 53 en een echte stuiterbal. Moet je soms keuzes maken. Niet leuk, maar nodig. Niet iedereen begrijpt die keuzes soms. En dat is best jammer, maar helaas.

     
    Beantwoorden
    • 2 maart 2018 om 08:39
      Permalink

      Hi Marleen,

      Dankjewel voor reactie!
      Het is zeker lastig om keuzes te maken wat wel en niet kan. Helemaal jammer inderdaad als je dan op onbegrip stuit. Mag ik vragen hoe je hier mee om gaat? Ben je open waarom iets wel of niet gaat?

      Groetjes Yvet

       
      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *