Iedere dag een appeltje

Momenteel is er steeds meer aandacht voor de rol van voeding bij gewrichtsklachten. Daarom een goede aanleiding om de rol van voeding eens nader te onderzoeken.

Voeding als basisbehandeling bij artrose

Bij de behandeling van knieartrose wordt vaak medicinale pijnbestrijding ingezet. Artrose is een chronische aandoening en dat betekent dat mensen  jarenlang medicatie gebruiken met een groot risico op ernstige bijwerkingen. Steeds meer artrosepatiënten gaan dan ook op zoek naar een alternatieve behandelingen. Voeding speelt bij veel van de geneeswijzen een belangrijke rol. De reguliere geneeskunde neemt dit langzaam over en ook zij besteden meer aandacht aan de inzet van voedsel bij de behandeling van knieartrose.

 

gezonde voeding bosbessen

Gevarieerd dieet

Voeding kan een duidelijke rol kan spelen bij het voorkomen van chronische aandoeningen geeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) aan. Veel artsen zijn het er inmiddels overeens dat een gevarieerd en uitgebalanceerd dieet belangrijk is voor een goede conditie van het lichaam. Specifiek om artrose te voorkomen zorgt gezonde voeding voor een verminderde kans op het achteruitgaan van het kraakbeen en pijn in de gewrichten.

 

Tips voor gezonde voeding

  • Zorg voor een evenwichtige voeding met veel verse groenten, fruit, vis en volkoren graanproducten.
  • Eet dagelijks voldoende groenten en fruit. Een goede regel voor de nodige afwisseling is om elke dag drie kleuren en vijf verschillende soorten te kiezen.
  • Eet 2 keer per week (vette) vis.
  • Eet minder verzadigd vet. Verzadigd vet zit in vlees en overige dierlijke producten en ‘verborgen’ in koekjes, gebak en chocola.
  • Kies voor onverzadigde vetten (olijfolie en noten).
  • Drink geen of weinig alcohol en voldoende water.
  • Gebruik suiker en zout met mate.

gezonde voeding olijfolie

Het mediterraan dieet

Mensen uit de landen rondom de Middellandse zee hebben minder last van artrose en als het voorkomt zijn de klachten minder hevig. De basis van dit dieet is: ui, knoflook, olijfolie, vis en verse groenten en fruit. Vooral de ontstekingsremmende werking van de onverzadigde vetzuren in vis en olijfolie, samen met de beschermende werking van antioxidanten in verse groenten en fruit, zouden gewrichtsklachten verminderen.

Do’s & don’ts

  • Zuivelproducten, eieren, vlees en suiker staan erom bekend bij sommige artrosepatiënten de gewrichtsklachten te verergeren. Wees hier behoudend mee bij klachten.
  • Een verhoogde inname van vitamine C leidt tot een verminderde kans op achteruitgang van het kraakbeen en pijn in de gewrichten.
  • Andere onderzoeksresultaten tonen aan dat ook voedingsstoffen zoals visolie, olijfolie, kurkuma en wilgenbast (de basis van aspirine) een pijnstillende en/of ontstekingsremmende werking bij gewrichtsklachten kunnen hebben.
  • Gember bevat bestanddelen die ervoor zorgen dat niet alleen de pijn in spieren en gewrichten verminderen, maar die ook de beweeglijkheid verbeteren.
  • Vezelrijke voedingsmiddelen, zoals volkoren graanproducten, bevatten silicium. Het mineraal is onmisbaar bij de vorming van kraakbeen beschermende stoffen.
  • Goede antioxidanten, zoals vitamine C, E, bèta caroteen en selenium, gaan de strijd aan met de vrije radicalen. Deze antioxidanten gaan het proces tegen van het oxideren van kraakbeen.

Op gewicht blijven

Blijf zo goed mogelijk op je ideale gewicht. Hoe zwaarder je bent, des te meer je gewrichten belast worden en dan vooral je knieën, heupen, rug en voeten.

 

Geraadpleegde bron:

Artrosezorg

 

Eén gedachte over “Iedere dag een appeltje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *