Kniegewricht, 8 tips om het te beschermen.

De pijn en klachten bij knieartrose kunnen een grote invloed hebben op je dagelijks leven. We deelden al eerder verschillende tips over de omgang met knieartrose, maar er zijn meer eenvoudige manieren om je kniegewricht te beschermen en erger te voorkomen. Op deze wijze zorg je voor een minder belasting van je knie en je verbetert de manier waarop je functioneert. Lees onze 8 tips, die hopelijk een verschil kunnen maken voor je klachten.

Kniegewricht beschermen

  1. Doe je hoge hakken de deur uit! Misschien ben jij een echte hakken-fanaat of voel je jezelf nét iets vrouwelijk wanneer je hakken draagt. Als je last hebt van knieartrose of er gevoelig voor bent, is het beste om deze weg te doen (of zo min mogelijk te dragen). Hakken zorgen namelijk voor extra druk op je knie en kunnen er daardoor juist voor zorgen dat de knieartrose toeneemt.
  2. Als vervolg op de eerste tip: kies bij het kopen van je schoenen functie boven het uiterlijk. Natuurlijk wil je leuke schonen hebben, maar kies ook voor draagcomfort. Het is belangrijk dat je schoenen goed zitten, dus zoek naar flexibele en ondersteunende schoenen die vierkant of rond zijn bij je tenen, zodat je deze voldoende bewegingsvrijheid hebben. Kies ook voor een rubberen zool, hierdoor heb je meer demping wat goed is voor je knie. Tenslotte helpt het ook tegen je klachten om een schoen te dragen die flexibel is aan de bal van je voet, waar je afzet.
  3. Zorg voor voldoende beweging. Zowel de hele dag staan of zitten is niet goed voor je gewrichten. Wissel deze houdingen zo veel mogelijk af om stijfheid en spanning op je knie te voorkomen. Heb je een zittende baan? Probeer dan met enige regelmaat een pauze te nemen en sta om de 30 minuten eventjes op om een kopje koffie, iets van de printer te halen of aan een collega te vragen. Of je nu thuis of op kantoor bent, zorg ervoor dat je momenten inplant om te bewegen, je rust te pakken en te stretchen.
  4. Val een paar kilo´s af. Elke extra kilo aan je lichaam zorgt voor 4 kilo piekbelasting van je knie. Elke kilo die je afvalt, zorgt dus voor een mindere belasting van je kniegewricht.
  5. Blijf trainen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je de flexibiliteit, bewegingsbereik en functie van je kniegewricht behoudt. Dit kan door (gerichte) krachttraining, fietsen, zwemmen, en nog veel meer sporten. Lees meer over sporten met kniepijn en knieartrose.
  6. Zoals we in het punt hierboven benoemden, trainen is belangrijk. Vergeet niet, voordat je gaat bewegen om een warming-up te doen en geef je lichaam de tijd om op te warmen. Dit voor een soepele werking en optimale gewrichtsveiligheid. Begin dus langzaam of op een lagere weerstand met je oefenen. Intensiveer tenslotte de oefening als je spieren en gewrichten warm zijn.
  7. Het tillen van zware spullen, kan je het beste aan een ander overlaten. Heb je eventjes geen hulp beschikbaar en kan het niet wachten? Zorg bij het tillen van zwaardere spullen er dan voor dat je het voorwerp dicht bij je lichaam houdt. Dit is namelijk het minst belastend voor je lichaam. Nog beter is om het voorwerp te verschuiven in plaats van te tillen.
  8. Leer nee te zeggen. Wanneer je nee zegt tegen activiteiten of anderen geeft het jouw extra tijd voor jezelf om net nog even die extra beweging mee te pakken, of je rust te pakken wanneer nodig, enzovoorts. Zorgt waarschijnlijk ook nog voor minder stress.

Mis jij nog tips voor de bescherming van je kniegewricht? Of is er een tip die jou enorm geholpen heeft? Wij zijn erg benieuwd en horen het graag!

 

2 gedachten over “Kniegewricht, 8 tips om het te beschermen.

  • 17 mei 2018 om 12:04
    Permalink

    En wat als je in de horeca werkt??
    Want niet iedereen zit op kantoor

     
    Beantwoorden
  • 17 mei 2018 om 13:09
    Permalink

    Hi Astrid,

    Dat klopt!
    Of je nu op kantoor werkt of in de horeca het is belangrijk dat je momenten inplant om te bewegen, rusten en stretchen. In de horeca beweeg je al veel dus is het belangrijk om regelmatig je rust te pakken en te stretchen.
    Veel succes gewenst!

    Groetjes Yvet

     
    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *