Toch bewegen met veel pijn

Heb je in een bepaalde periode erg veel pijn? Dan is het goed zo min mogelijk te steunen op je gevoelige knie. Blijf de knie wel regelmatig bewegen. Bij veel pijn ben je waarschijnlijk geneigd je knie rust te geven. Een logische en meestal verstandige reactie. Bij gewrichtspijn is het juist aan te raden het tegenovergestelde te doen: bewegen.

Minder pijn door te investeren in spierkracht

Met sterkere spieren heb je op den duur minder pijn. De kunst is uit de vicieuze cirkel te komen van pijn en minder bewegen. Daarmee investeer je in een toekomst met minder pijn.

wandelen en artrose

Zodra het kan, probeer dan je dagelijkse bezigheden en oefeningen weer op te pakken. Ga weer stukjes lopen, hoe klein ook. Soms helpt het om daarbij een wandelstok te gebruiken (aan de gezonde zijde) of een rollator. Er bestaan ook loopfietsen voor volwassenen die helpen je knie minder te belasten tijdens het ‘lopen’.

Let op: krijg je napijn, bijvoorbeeld de dag na het bewegen? Dan heb je de knie te veel belast. Doe het de volgende keer wat rustiger aan.

Bewegen met brace

Voor veel mensen met knieartrose helpt het dragen van een goede brace de pijn bij het bewegen te verminderen. Pijnvrij bewegen brengt ook het plezier in bewegen weer terug. En dat zorgt langzaamaan weer voor een opwaartse spiraal van minder pijn en meer bewegen.

 

 

Eén gedachte over “Toch bewegen met veel pijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *