Beperk de slijtage van je knie!

Veel mensen vragen zich af of de slijtage van knieartrose geremd kan worden. De beschadiging van artrose is helaas blijvend, maar door je leefstijl aan te passen zijn de gevolgen van artrose wel te beperken. We hebben hiervoor een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Het is vooral belangrijk om hierin je eigen weg te vinden. Uiteindelijk ken jij je lichaam immers het best!

Neem het heft in eigen handen en laat artrose niet je leven beperken! Wacht niet af wat de artrose gaat doen, maar voorkom overbelasting en pijn.

Voorkom overbelasting van je versleten knie

Als je een beschadigd gewricht te veel belast, verslechtert de kwaliteit van het kraakbeen. Hierdoor krijg je meer last van de artrose. Gelukkig kun je overbelasting voorkomen door sommige taken anders aan te pakken.

  • Vind een evenwicht tussen rust en activiteit. Dit is vooral een kwestie van ervaring. Gaandeweg ontdek je wanneer je je gewricht kunt belasten of juist beter kunt ontzien. Let hierbij goed op de pijn. Krijg je meer pijn? Probeer dan anders te bewegen of stop met de activiteit.
  • Maak keuzes: neem op tijd een pauze, maak een goede planning om drukte te spreiden en denk kritisch na over je taken. Is deze taak echt nodig? Is het nodig dat je de taak zelf uitvoert? Hoe kun je de taak het beste uitvoeren?

Bescherm je gewrichten die pijn doen

Artrose maakt je gewrichten kwetsbaar. Hierdoor kan het kraakbeen makkelijk verder beschadigen. Dit heeft invloed op het gewrichtskapsel en de spieren, die minder goed gaan werken. Probeer daarom zo veel mogelijk je gewricht(en) met artrose te beschermen. Draag je boodschappen bijvoorbeeld niet in één hand, maar verdeel ze over twee tassen. Hierdoor verspreid je het gewicht over beide zijden en dus over beide knieën. Voorkom daarnaast piekbelasting (plotselinge bewegingen) door eerst je benen wat te bewegen voordat je opstaat of wegloopt.

Omgang met pijn in je knie

Pijn is een van de belangrijkste klachten bij artrose. Bovendien is het een van de meest vervelende klachten. Hoewel pijn niet altijd te voorkomen is, kun je veel doen om het te verminderen. Probeer allereerst de verschillende soorten pijn te (her)kennen. En hoe moeilijk het ook is: het is heel belangrijk om te leren ontspannen. Bij pijn verkramp je namelijk, wat er vaak toe leidt dat de pijn verder toeneemt.

Meer lezen over omgaan met pijn? Lees het artikel: Pijn, pijnbeleving en acceptatie.

Blijf bewegen en zorg voor afwisseling

We gaven het hierboven al aan: probeer te voorkomen om je gewrichten met artrose te overbelasten. Dit betekent echter zeker niet dat je niet meer mag bewegen. Integendeel! Niets doen is namelijk ook niet goed: je spieren worden slapper en je gewrichten stijver. De vuistregel is daarom: altijd blijven bewegen! Dat kan door oefeningen te doen. Je fysio- of oefentherapeut kan je hierbij helpen.

We hebben alvast wat beweegtips voor je op een rijtje gezet. Je leest je in het artikel: Kom in beweging, juist met artrose.

Gebruik hulpmiddelen

Verschillende hulpmiddelen kunnen je helpen als je last hebt van knieartrose. Sommige hulpmiddelen zijn bedoeld om je gewrichten te beschermen en andere hulpmiddelen helpen je om zelfstandig te blijven, zoals elastische veters. En wat dacht je van de keukenhulpjes waarover onze blogster Mo schreef in een van haar blogs? Haar blog over dit onderwerp lees je hier. Welke handige hulpmiddelen gebruik jij?

Het kan soms best even duren voordat je een verschil merkt. Onze tip: geef niet op! En natuurlijk hoef je niet áltijd verstandig te zijn. Een uitzondering moet soms kunnen, bijvoorbeeld wanneer je gaat winkelen met vriendinnen of een uitstapje maakt met je gezin. Door goed op te letten leer je je grenzen kennen.

Twijfel je of je iets kan en mag doen? Aarzel dan niet en vraag advies aan je huisarts, fysiotherapeut, reumatoloog of andere hulpverlener. Daarnaast kan het nooit kwaad om eens te praten met lotgenoten!

 

Bron: Zorgboek artrose

 

Eén gedachte over “Beperk de slijtage van je knie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *