Yoga en artrose

Yoga en artrose is een prima combinatie. Zo helpt yoga om je spieren soepeler te maken, om je te ontspannen en te bewegen binnen je grenzen, ook met artrose in je knie. Yoga is echt niet alleen voor lenige of super slanke mensen. Ook als je liever niet voor ingewikkelde houdingen kiest, is yoga een aanrader. Zo helpen sommige vormen van yoga tegen pijnklachten bij artrose.

 

Yoga positieJuist bewegen bij artrose

Mensen met artrose zijn snel geneigd minder te bewegen, omdat dit pijn doet of uit angst dat de pijn erger wordt. Bij gewrichtspijn is het juist goed om het tegenovergestelde te doen: meer bewegen dus. Bewegen zorgt ervoor dat de spieren en pezen rondom je gewrichten sterker worden. Dit geeft ondersteuning en is een schokdemping voor je kniegewricht, waardoor de pijn juist minder wordt en je weer meer controle over je bewegingen krijgt.

 

Yoga en artrose; een prima combinatie

Yoga bestaat uit yoga houdingen, bewustwording en ontspanning. Yoga is niet prestatiegericht, je hoeft er niet bijzonder lenig voor te zijn maar bevordert wel de soepelheid van je lichaam. Met yoga leer je goed te bewegen binnen jouw eigen grenzen. Je bent op een bewuste manier in contact bent met je lichaam en dat zorgt voor meer zelfvertrouwen en ontspanning. In elke yogales doe je een aantal yogahoudingen. Alle houdingen hebben als doel onder andere je gewrichten en zenuwstelsel beter te laten functioneren. Tijdens de houdingen span, rek en strek je je spieren. De houdingen zorgen voor een verbeterde doorbloeding van je hele lichaam. Het resultaat van een yogales is dat je je diep ontspannen kunt voelen.

 

Yoga bij pijnklachten door artrose

Dat yoga helpt tegen pijnklachten bij artrose bleek uit een onderzoek aan de Universiteit van Montreal. Twee keer per week beoefenden 75 mensen met artrose en reumatoïde artritis yoga. Ze voelden zich daarna flexibeler en positiever. De onderzoekers raden wel aan om rustige vormen van yoga te beoefenen, zoals Yin yoga en Hatha yoga.

 

Groep yoga lesYin yoga

Bij Yin yoga ga je niet van de ene yogahouding door in de andere yogahouding. De uitdaging zit hem juist in het ontspannen van je spieren. Om spierspanning te voorkomen, wordt er gebruikt gemaakt van verschillende attributen om zo comfortabel mogelijk voor langere tijd (3-5 minuten) in een bepaalde houding te blijven staan. Er wordt bijvoorbeeld een deken gebruikt als het matje te hard is of blokken van schuim waar je je lichaam op kunt laten rusten.  Bij Yin yoga blijf je voor langere tijd in een bepaalde houding staan, zodat er dan voldoende tijd is om de spieren te ontspannen. Het geeft je ook de tijd om extra op je ademhaling te letten en dus te ontspannen. De combinatie van ontspanning en het voorzichtig opzoeken van je grenzen maakt het een geschikte yoga soort voor mensen met artrose.

Hatha yoga

Hatha yoga bestaat uit houdingen en oefeningen waarbij alle spieren in het lichaam gebruikt worden. De oefeningen zijn er op gericht je bewust te maken van de spanning in je lichaam. Spanning zorgt ervoor dat je spieren kort en stijf zijn, waardoor je belemmerd wordt bij het maken van bewegingen. De spanning in je lichaam wordt weer losgemaakt en losgelaten door bewust gebruik te maken van je ademhaling. Je maakt de spieren warm en soepel en je zorgt er daarbij voor dat er rust in je hoofd gecreëerd wordt. Hiermee bereik je dat je voor een langere periode comfortabel en alert kunt zitten in een bepaalde houding.

Volg een proefles

Om te kunnen bepalen of yoga iets voor je is, raden we je aan om een proefles te volgen. Google op yoga in jouw woonplaats en probeer meerdere docenten uit. Het is belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de docent. Over het algemeen is Hatha Yoga een hele toegankelijke vorm.

 

Geraadpleegde bronnen: Artrosezorg, YogaNederland

 

2 gedachten over “Yoga en artrose

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *